چسب مناسب برای انواع لوله‌های پلی‌اتیلن
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

ساختار چسب‌های مناسب برای لوله‌های پلی‌اتیلن

درگذشته از قیر یا شیره درختان به عنوان چسب استفاده می‌شد. در قرن نوزدهم چسب‌هایی با منشأ حیوانی و گیاهی ساخته شد که در نوع حیوانی معمولاً ساختاری از جنس کلوژن شامل پروتئین، استخوان‌، پی و رگ و در نوع گیاهی ساختار چسب‌ها از نوع نشاسته و دانه‌های برنج، گندم و سیب‌زمینی بود.

اما با پیشرفت تکنولوژی چسب‌های صنعتی ساخته شد. چسب‌ها از دسته مواد پلیمری هستند که توسط واکنش شیمیایی افزایشی یا پلیمر شدن تراکمی به وجود می‌آیند. درواقع نوع اتصال بین پلیمرهای چسب از نوع پیوند کووالانسی است که در مخلوطی از حلال‌ها قرار گرفته‌اند. علاوه بر این در ساختار چسب‌ها افزودنی‌های دیگر نیز وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

– پایدار کننده‌ها جهت محافظت از خرابی توسط اکسیژن

– نرم‌کننده‌ها جهت افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش دمای تبدیل شیشه‌ای

– مواد پرکننده معدنی جهت کاهش میزان‌ انقباض در حین سخت شدن، تغییر خواص روان شدن قبل از سخت شدن و نیز بهبود خواص مکانیکی نهایی

– غلیظ‌ کننده

– معرف‌های جفت کننده سیلابی

چسب مناسب

انواع چسب مناسب برای لوله‌های پلی‌اتیلن

چسبی برای لوله و اتصالات پلی‌اتیلنی مناسب بوده که خاصیت ضدآبی و رطوبت بالای داشته باشد. همچنین علاوه بر این‌که در برابر اشتعال، مواد شیمیایی و خورنده‌ها مقاوم بوده از قدرت چسبندگی بسیار بالایی نیز برخوردار باشد. در اصل پتانسیل ترک‌خوردگی چسب باید بسیار پایین باشد.

در این میان کارخانه با فرمول‌های گوناگون چسب‌های مختلفی برای لوله‌های پلی‌اتیلن تولید کردند که هر یک ویژگی‌ها و مزایای مخصوص به خود را دارد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

– چسب پلیکا

– چسب مخصوص فایبر فیکس

– چسب اپوکسیدی

– چسب پلی‌مکس

 

چسب پلیکا

این نوع چسب از قوی‌ترین چسب‌ها است که دارای قدرت چسبندگی و هم جوشی بسیار بالا بوده و به صورت گسترده استفاده می‌شود. چسب پلیکا در دو نوع معمولی و تارگت وجود دارد که نوع تارگت آن علاوه بر قدرت چسبندگی و کشسانی بیشتر، سریع‌تر عمل کرده و کارایی بهتری دارند. چسب پلیکا در اندازه‌های مختلف با مارک‌های گوناگون در بازار عرضه می‌گردند.

 

چسب فایبر فیکس

یکی دیگر از بهترین چسب‌های مناسب برای لوله پلی‌اتیلن، نوارچسب نشتی گیر و تعمیر فایبر فیکس است که به طور گسترده‌ای در انواع لوله‌ها استفاده می‌گردد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع چسب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

– امکان رفع نشتی انواع لوله پلی‌اتیلن تا فشار ۲۰ بار

– عایق الکتریسیته تا ۱۶۰۰ ولت

– عایق حرارتی تا ۱۰۰ درجه سلسیوس

– مقاوم در برابر فشار، ضربه، ساییدگی و له شدگی تا ۱۰۰ برابر

– دارای دوام و مقاومت بسیار بالا در مقابل نور، رطوبت، خوردگی و زنگ زدگی

– مناسب برای لوله‌های آبیاری با قابلیت بدون بو، غیر سمی و کاملاً بهداشتی

– حلال ناپذیری در برابر محلول‌های شیمیایی، نفتی و سوخت‌ها، مواد اسیدی و قلیایی

– امکان رنگرزی و سمباده کشی

– بی‌ضرر برای انسان و حیوان

– عدم بروز حساسیت پوستی (استفاده از دستکش بهتر است)

– امکان استفاده برای انواع لوله‌های پلی‌اتیلن، فلزی، پی‌وی‌سی و غیره

 

چسب اپوکسیدی

این دسته از چسب‌ها با کاربرد بسیار بالا انواع سطوح با جنس‌های چوب، فلز، شیشه، سرامیک، پلی‌اتیلن و غیره را به خوبی به هم می‌چسباند و از بهترین چسب‌های ساختمانی هستند. چسب اوکسیدی توسط واکنش‌های شیمیایی مقاوم و سخت می‌گردند که در نوع اپوکسی و رزین اپوکسی با مقاومت بالا در برابر روغن، آب، اسید، باز و دیگر حلال‌ها در بازار وجود داشته و یکی دیگر از چسب‌های مناسب برای انواع لوله‌ پلی‌اتیلنی به حساب می‌آیند.

چسب مناسب

چسب پلی مکس

این نوع چسب با قدرت چسبندگی و دوام بالا اتصالی محکم و سریع را به وجود آورده و برای انواع لوله و اتصالات پلی‌اتیلنی نیز مناسب است. از ویژگی‌های ممتاز و منحصر‌به‌فرد چسب پلی‌ مکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– قدرت چسبندگی بالا بدون نیاز به پرایمر

– امکان رنگ‌آمیزی

– قابلیت استفاده در داخل و خارج از ساختمان

– انعطاف‌پذیری بالا و همیشگی

– مقاومت در برابر دمای ۴- تا ۱۰۰+ درجه سانتی‌گراد

– مقاوم در مقابل هوا، نور و آب و نفوذ کپک

– استحکام و پایداری در برابر کوچک‌شدگی

– امکان استفاده در سطوح با رطوبت کم

–  بدون بو بهداشتی و بدون هیچ‌گونه حلال شیمیایی و اسیدی

 

کلام آخر

چسب مناسب برای لوله پلی‌اتیلن در انواع مختلفی وجود دارد که استفاده از آن‌ها در مواردی که نشتی کم است، به کار می‌آید و دارای مزایایی نظیر قابلیت اتصال سطوح غیر همسان به هم، گسترش بار در یک ناحیه و زیبایی ظاهری مکان مورداستفاده است. اما چسب کردن لوله پلی‌اتیلن معایبی نیز دارد که از جمله می‌توان به سست شدن محل چسب خورده به مرور زمان در برابر آب و حرارت، قدرت استحکام پایین‌تر نسبت به اتصالات فلزی و دمای تبدیل شیشه‌ای و تخریب شیمیایی نام برد.

در هر صورت جهت استفاده از چسب برای لوله پلی‌اتیلن تمیز بودن قطعات در هنگام چسب و زمان دادن مناسب جهت خشک شدن محل لازم و ضروری است.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: